Roboty publiczne

Print Drukuj

Roboty publiczne to forma zatrudnienia bezrobotnych na okres do 6 miesięcy, organizowana przez samorządy, organizacje pozarządowe i inne podmioty, finansowana z różnych funduszy. Bezrobotni mogą być kierowani do pracy w tym systemie na podstawie indywidualnych planów działania, z przewagą dla dłużników alimentacyjnych. Organizatorami mogą być powiaty, gminy, przedsiębiorstwa społeczne, spółdzielnie socjalne oraz inne wskazane instytucje.

Wniosek o organizację robót publicznych mogą składać organizacje spełniające określone wymogi prawne, ale nie mogą to być podmioty z negatywną historią prawną lub zadłużone w płatnościach publicznych. Pracodawcy zatrudniający bezrobotnych w ramach tego systemu otrzymują zwrot części kosztów dotyczących wynagrodzeń oraz składek na ubezpieczenia społeczne przez maksymalnie 6 miesięcy. Aby zorganizować roboty publiczne, pracodawcy muszą złożyć wniosek do powiatowego urzędu pracy, zawierający dane firmy, liczbę bezrobotnych oraz inne istotne informacje.

Organizatorzy muszą również dołączyć oświadczenia o niezaleganiu z daninami publicznymi oraz informacje dotyczące pomocy de minimis. Po pozytywnym rozpatrzeniu wniosku, starosta zawiera umowę z organizatorem robót. Naruszenie warunków umowy skutkuje obowiązkiem zwrotu otrzymanych refundacji wraz z odsetkami.

Co to są roboty publiczne i jaki jest ich główny cel?

Roboty publiczne oznaczają zatrudnienie bezrobotnego w okresie nie dłuższym niż 6 miesięcy przy wykonywaniu prac organizowanych przez powiaty, gminy, organizacje pozarządowe statutowo zajmujące się problematyką ochrony środowiska, kultury, oświaty, kultury fizycznej i turystyki, opieki zdrowotnej, bezrobocia oraz pomocy społecznej, przedsiębiorstwa społeczne, spółdzielnie socjalne a także spółki wodne i ich związki, jeżeli prace te są finansowane lub dofinansowane ze środków samorządu terytorialnego, budżetu państwa, funduszy celowych, organizacji pozarządowych, przedsiębiorstw społecznych, spółdzielni socjalnych, spółek wodnych i ich związków. Starosta po zawarciu umowy z organizatorem robót publicznych dokonuje comiesięcznych refundacji wynagrodzeń i składek w wysokości ustalonej w umowie.

Kto może zostać skierowany do wykonywania robót publicznych?

Skierowanie do podjęcia zatrudnienia w ramach robót publicznych może otrzymać każda osoba bezrobotna zgodnie z indywidualnym planem działania.

Bezrobotni będący dłużnikami alimentacyjnymi mają pierwszeństwo przy zatrudnieniu w ramach robót publicznych.

Kto może być organizatorem robót publicznych?

Roboty publiczne mogą być organizowane przez:

  • powiaty (z wyłączeniem prac organizowanych w urzędach pracy),
  • gminy,
  • organizacje pozarządowe statutowo zajmujące się problematyką ochrony środowiska, kultury, oświaty, kultury fizycznej i turystyki, opieki zdrowotnej, bezrobocia oraz pomocy społecznej,
  • spółki wodne i ich związki
  • przedsiębiorstwa społeczne
  • spółdzielnie socjalne.

Wniosek o organizację robót publicznych nie może złożyć podmiot:

  1. jeżeli osoby go reprezentujące lub osoby nim zarządzające w okresie ostatnich 2 lat były prawomocnie skazane za przestępstwo składania fałszywych zeznań lub oświadczeń, przestępstwo przeciwko wiarygodności dokumentów lub przeciwko obrotowi gospodarczemu i interesom majątkowym w obrocie cywilnoprawnym, przestępstwo przeciwko prawom osób wykonujących pracę zarobkową, na podstawie ustawy z dnia 6 czerwca 1997 r. – Kodeks karny, przestępstwo skarbowe na podstawie ustawy z dnia 10 września 1999 r. – Kodeks karny skarbowy lub za odpowiedni czyn zabroniony określony w przepisach prawa obcego;
  2. który na dzień złożenia wniosku zalega z:
    1. wypłacaniem wynagrodzeń pracownikom, z opłacaniem należnych składek na ubezpieczenia społeczne, ubezpieczenie zdrowotne, Fundusz Pracy, Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych, Fundusz Solidarnościowy i Fundusz Emerytur Pomostowych oraz z wpłatami na Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych,
    2. opłacaniem należnych składek na ubezpieczenie społeczne rolników lub na ubezpieczenie zdrowotne,
    3. opłacaniem innych danin publicznych.

Organizator robót publicznych może wskazać pracodawcę, u którego będą wykonywane roboty publiczne.

Co zyskują pracodawcy organizujący roboty publiczne?

Pracodawca, który w ramach robót publicznych zatrudniał skierowanych bezrobotnych otrzymuje zwrot części kosztów poniesionych na ich:

  1. wynagrodzenia,
  2. nagrody,
  3. składki na ubezpieczenia społeczne.

Refundacja może być wypłacana organizatorowi robót publicznych przez okres do 6 miesięcy w wysokości uprzednio uzgodnionej, nieprzekraczającej jednak kwoty ustalonej jako iloczyn liczby zatrudnionych w miesiącu w przeliczeniu na pełny wymiar czasu pracy oraz 50 % przeciętnego wynagrodzenia obowiązującego w ostatnim dniu zatrudnienia każdego rozliczanego miesiąca i składek na ubezpieczenia społeczne od refundowanego wynagrodzenia.

W jaki sposób starać się o pomoc na zorganizowanie robót publicznych?

Pracodawca zainteresowany zorganizowaniem robót publicznych powinien złożyć wniosek do powiatowego urzędu pracy właściwego ze względu na miejsce wykonywania tych robót, w którym podane będą m.in. dane firmy, proponowana liczba bezrobotnych, miejsce i rodzaj prac, wymogi kwalifikacyjne, a także proponowana wysokość wynagrodzenia i wysokość refundacji.

Do wniosku należy dołączyć oświadczenia o spełnieniu warunków wskazanych powyżej tj. o niezaleganiu z daninami publicznymi i niekaralności za określone przestępstwa.

Organizator robót publicznych, będący beneficjentem pomocy w rozumieniu ustawy z dnia 30 kwietnia 2004 r. o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej, zobowiązany jest dołączyć do wniosku również:

  1. wszystkie zaświadczenia o pomocy de minimis oraz pomocy de minimis w rolnictwie lub rybołówstwie otrzymanej w okresie wskazanym odpowiednio w art. 3 ust. 2 rozporządzenia Komisji (UE) 2023/2831 z dnia 13 grudnia 2023 r. w sprawie stosowania art. 107 i 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do pomocy de minimis (Dz. Urz. UE L 2023/2831 z 15.12.2023), art. 3 ust. 2 rozporządzenia Komisji (UE) nr 1408/2013 z dnia 18 grudnia 2013 r. w sprawie stosowania art. 107 i 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do pomocy de minimis w sektorze rolnym (Dz. Urz. UE L 352 z 24.12.2013, str. 9, Dz. Urz. UE L 51 z 22.02.2019, str. 1, Dz. Urz. UE L 275 z 25.10.2022, str. 55 oraz Dz. Urz. UE L 2023/2391 z 05.10.2023) albo art. 3 ust. 2 rozporządzenia Komisji (UE) nr 717/2014 z dnia 27 czerwca 2014 r. w sprawie stosowania art. 107 i 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do pomocy de minimis w sektorze rybołówstwa i akwakultury, (Dz. Urz. UE L 190 z 28.06.2014, str. 45, Dz. Urz. UE L 414 z 09.12.2020, str. 15, Dz. Urz. UE L 326 z 21.12.2022, str. 8 oraz Dz. Urz. UE L 2023/2391 z 05.10.2023) albo oświadczenie o wielkości tej pomocy otrzymanej w tym okresie, albo oświadczenie o nieotrzymaniu takiej pomocy w tym okresie;
  2. informacje, o których mowa w art. 37 ust. 1 pkt 2 albo ust. 2 pkt 3 ustawy z dnia 30 kwietnia 2004 r. o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej.

Organizator robót publicznych w ciągu 30 dni od złożenia wniosku powinien otrzymać od starosty powiadomienie o rozpatrzeniu wniosku. Jeśli wniosek został rozpatrzony pozytywnie starosta zawiera z organizatorem robót publicznych umowę.

Naruszenie warunków umowy w zakresie zatrudniania skierowanego bezrobotnego przez okres trwania robót publicznych powoduje obowiązek zwrotu uzyskanych refundacji wraz z odsetkami ustawowymi.

Dodatkowe informacje:

Na stronie internetowej Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów znajdują się m.in. szczegółowe informacje dotyczące pomocy de minimis;

Podstawa prawna

Informacje o publikacji dokumentu


ROBOTY PUBLICZNE informacje i dokumenty do pobrania

Print Drukuj

W 2025 roku ustalono maksymalny okres refundacji części kosztów wynagrodzeń dla skierowanych bezrobotnych na 5 miesięcy, z kwotą refundacji wynoszącą 3400,00 zł oraz składkami na ubezpieczenia społeczne w wysokości 575,62 zł. Zgodnie z nowelizacją ustawy z 11.01.2019 r., priorytet w zatrudnieniu w ramach robót publicznych mają dłużnicy alimentacyjni. Refundacja za niepełny miesiąc obliczana jest jako (3400,00 zł : 30 dni) pomnożona przez liczbę przepracowanych dni.

W sytuacji nieobecności w pracy z powodu choroby refundacja wynosi 3400,00 zł : 30 dni pomnożona przez liczbę dni chorobowego i 80% tej kwoty (lub 100% w przypadku ciążowych lub wypadkowych niezdolności do pracy). Refundacji podlega kwota nieprzekraczająca wypłaconej przez organizatora.

Informacje o wybranych załącznikach

  • Wniosek o organizację robót publicznych:

    Załącznik zawiera wniosek o organizację robót publicznych, który musi zostać złożony zgodnie z ustawą o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Kluczowym punktem jest przedstawienie danych organizatora oraz wymaganych informacji dotyczących zatrudnienia bezrobotnych w ramach planowanych robót publicznych.

  • OŚWIADCZENIE PRACODAWCY:

    Załącznik zawiera oświadczenie pracodawcy dotyczące zgodności danych we wniosku z rzeczywistością oraz potwierdzenie braku zaległości finansowych. Kluczowym punktem jest przyrzeczenie, że pracodawca spełnia wszystkie wymagane zobowiązania wobec pracowników i instytucji publicznych oraz nie jest zobowiązany do zwrotu uzyskanej pomocy publicznej.

  • OŚWIADCZENIE OSOBY REPREZENTUJĄCEJ PRACODAWCĘ WSKAZANEGO PRZEZ ORGANIZATORA RP:

    Załącznik to oświadczenie osoby reprezentującej pracodawcę, w którym deklaruje ona brak skazania za przestępstwa związane z fałszywymi oświadczeniami i innymi przestępstwami przeciwko wiarygodności dokumentów. Kluczowym punktem jest świadome złożenie oświadczenia pod rygorem odpowiedzialności karnej wynikającej z przepisów Kodeksu karnego.

  • Wniosek o refundację cześci wynagrodzeń pracowników zatrudnionych w ramach robót publicznych.doc:

    Załącznik dotyczy wniosku o refundację części wynagrodzeń pracowników zatrudnionych przy robotach publicznych. Kluczowym punktem jest konieczność dołączenia odpowiednich dokumentów potwierdzających płatności oraz obecności pracowników, aby wniosek mógł być rozpatrzony.

  • wniosek-o-refundacje_RP.pdf:

    Załącznik dotyczy wniosku o refundację części wynagrodzeń pracowników zatrudnionych w ramach robót publicznych. Kluczowym punktem jest konieczność dołączenia określonych dokumentów potwierdzających wypłaty i nieobecności w pracy dla prawidłowego rozpatrzenia wniosku.

  • Ośwadczenie o pomocy de minimis:

    Załącznik to oświadczenie dotyczące pomocy de minimis, które należy wypełnić przez osobę lub firmę ubiegającą się o taką pomoc. Kluczowym punktem jest obowiązek zadeklarowania otrzymanej pomocy w ciągu ostatnich trzech lat oraz podanie jej wartości, jeżeli taka pomoc została uzyskana.

  • Formularz informacji przedstawianych przy ubieganiu się o pomoc de minimis:

    Załącznik zawiera formularz informacji potrzebnych do ubiegania się o pomoc de minimis zgodnie z unijnymi regulacjami. Kluczowym punktem jest konieczność przedstawienia szczegółowych danych dotyczących podmiotu oraz sytuacji ekonomicznej wnioskującego o pomoc.

  • Instrukcja wypełniania formularza informacji przedstawianych przy ubieganiu się o pomoc de minimis.pdf:

    Załącznik zawiera instrukcję wypełniania formularza informacji dotyczących pomocy de minimis, w tym szczegółowe wytyczne odnośnie do podawania danych prawnych, formy pomocy oraz wartości otrzymanej pomocy. Kluczowym punktem jest konieczność ścisłego przestrzegania wskazanych procedur oraz kodów podczas raportowania otrzymanej pomocy publicznej, aby zapewnić zgodność z obowiązującymi przepisami prawnymi.

  • Formularz informacji przedstawianych przy ubieganiu się o pomoc de minimis.pdf:

    Załącznik przedstawia formularz informacji do wypełnienia przez przedsiębiorców ubiegających się o pomoc de minimis zgodnie z przepisami unijnymi. Kluczowym punktem jest wymaganie szczegółowych danych dotyczących podmiotu, celu wsparcia oraz wcześniej udzielonej pomocy publicznej, co ma na celu zapewnienie transparentności i zgodności z regulacjami prawnymi.

  • Formularz informacji przedstawianych przez wnioskodawcę ubiegającego się o pomoc de minimis w rolnictwie lub rybołówstwie.pdf:

    Załącznik dotyczy formularza informacji przedstawianych przez wnioskodawcę ubiegającego się o pomoc de minimis w rolnictwie lub rybołówstwie. Kluczowym punktem jest konieczność wypełnienia formularza w celu uzyskania wsparcia finansowego zgodnie z przepisami dotyczącymi pomocy publicznej.

  • OŚWIADCZENIE OSOBY REPREZENTUJĄCEJ ORGANIZATORA RP:

    Załącznik to oświadczenie osoby reprezentującej organizatora ubiegającego się o dofinansowanie, które potwierdza brak prawomocnych skazań za określone przestępstwa w ciągu ostatnich dwóch lat. Kluczowym punktem jest odpowiedzialność karna za złożenie fałszywego oświadczenia zgodnie z polskim Kodeksem karnym.

  • OŚWIADCZENIE PODMIOTU UBIEGAJĄCEGO SIĘ O ORGANIZACJĘ ROBÓT PUBLICZNYCH:

    Załącznik zawiera oświadczenie podmiotu ubiegającego się o organizację robót publicznych, które potwierdza zgodność danych z rzeczywistością oraz spełnienie obowiązków finansowych i prawnych. Kluczowym punktem oświadczenia jest przyznanie, że na dzień złożenia wniosku podmiot nie ma zaległości w wypłacaniu wynagrodzeń i innych należnych składek.

Pełne treści załączników znajdziesz w artykule.

Informacja o realizacji robót publicznych w 2025 r.

 
W 2025 r. maksymalny okres refundacji części kosztów poniesionych na wynagrodzenia skierowanych bezrobotnych został ustalony na 5 miesięcy, wysokość refundacji  w kwocie 3400,00 zł plus składki na ubezpieczenie społeczne w kwocie 575,62 zł.
Od dnia 11.01.2019 r. w związku z nowelizacją ustawy podmioty upoważnione do organizacji robót publicznych zobowiązane są do zatrudniania w pierwszej kolejności dłużników alimentacyjnych.

W przypadku refundacji za niepełny miesiąc, ustala się następujący sposób refundacji:  (3400,00 zł : 30 dni) * liczba przepracowanych dni.
W przypadku nieobecności w pracy z powodu choroby ustala się następujący sposób refundacji: 3400,00 zł : 30 dni x liczba dni chorobowego x 80% (100% w przypadku niezdolności do pracy związanej z ciążą lub wypadkiem przy pracy).
Refundacji podlega kwota nie wyższa niż wypłacona przez organizatora.

 

Załączniki

Informacje o publikacji dokumentu