Nabór wniosków o finansowanie działań na rzecz kształcenia ustawicznego pracowników i pracodawcy w ramach środków Krajowego Funduszu Szkoleniowego.

Powiatowy Urząd Pracy w Tucholi
w ramach środków Krajowego Funduszu Szkoleniowego  „KFS"
 
Zaprasza pracodawców do składania wniosków
o finansowanie działań na rzecz kształcenia ustawicznego
 pracowników  i pracodawcy

- Wnioski przyjmowane będą od dnia 11.03.2024 do 15.03.2024r..

- Wnioski, które wpłyną po terminie nie będą rozpatrywane.

Minister właściwy ds. pracy określił następujące priorytety wydatkowania   KFS w 2024 r.:
  1. wsparcie kształcenia ustawicznego w związku z zastosowaniem w firmach nowych procesów, technologii i narzędzi pracy;
  2. wsparcie kształcenia ustawicznego w zidentyfikowanych w danym powiecie lub województwie zawodach deficytowych;
  3. wsparcie kształcenia ustawicznego osób powracających na rynek pracy po przerwie związanej ze sprawowaniem opieki nad dzieckiem oraz osób będących członkami rodzin wielodzietnych;
  4. wsparcie kształcenia ustawicznego w zakresie umiejętności cyfrowych;
  5. wsparcie kształcenia ustawicznego osób pracujących w branży motoryzacyjnej.
  6. wsparcie kształcenia ustawicznego osób po 45 roku życia.
  7. wsparcie kształcenia ustawicznego skierowane do pracodawców zatrudniających cudzoziemców.
  8. wsparcie kształcenia ustawicznego w zakresie zarządzania finansami i zapobieganie sytuacjom kryzysowym w przedsiębiorstwach
Ad. Priorytet 1) Sformułowanie „nowe technologie czy narzędzia pracy" w niniejszym priorytecie dotyczy technologie, maszyn czy rozwiązań nowych dla wnioskodawcy a nie dla całego rynku. Pod pojęciem procesów należy rozumieć serię powiązanych ze sobą działań lub zadań, które rozwiązują problem lub prowadzą do osiągnięcia określonego efektu.
Wnioskodawca, który chce spełnić wymagania priorytetu 1) powinien udowodnić, że w ciągu jednego roku przed złożeniem wniosku bądź w ciągu trzech miesięcy po jego złożeniu zostały/zostaną zakupione nowe maszyny i narzędzia, bądź będą wdrożone nowe technologie i systemy, a osoby objęte kształceniem ustawicznym będą wykonywać nowe zadania związane z wprowadzonymi/ planowanymi do wprowadzenia zmianami.
Wsparciem kształcenia ustawicznego w ramach priorytetu można objąć jedynie osobę, która w ramach wykonywania swoich zadań zawodowych /na stanowisku pracy korzysta lub będzie korzystała z nowych technologii i narzędzi pracy lub która wymaga nabycia nowych kompetencji niezbędnych do wykonywania pracy w związku z wdrożeniem nowego procesu.
Ad. Priorytet 2) Przyjęte sformułowanie niniejszego priorytetu pozwala na sfinansowanie kształcenia ustawicznego w zakresie umiejętności ogólno-zawodowych (w tym tzw. kompetencji miękkich), o ile powiązane są one z wykonywaniem pracy w zawodzie deficytowym.
 Wnioskodawca, który chce spełnić wymagania niniejszego priorytetu powinien udowodnić, że wskazana forma kształcenia ustawicznego dotyczy zawodu deficytowego na terenie danego powiatu bądź województwa.
Powiatowy Urząd Pracy w Tucholi przyjął, że badane będą zawody deficytowe zidentyfikowane na terenie powiatu tucholskiego w oparciu o wyniki badań zamieszczone w Barometrze zawodów.
Ad. Priorytet 3) Priorytet adresowany jest przede wszystkim do osób, które w ciągu jednego roku przed datą złożenia wniosku o dofinansowanie podjęły pracę po przerwie spowodowanej sprawowaniem opieki nad dzieckiem. Dostępność do priorytetu nie jest warunkowana powodem przerwy w pracy tj. nie jest istotne czy był to urlop macierzyński, wychowawczy czy zwolnienie na opiekę nad dzieckiem. Nie ma również znaczenia długość przerwy w pracy jak również to czy jest to powrót do pracodawcy sprzed przerwy czy zatrudnienie u nowego pracodawcy.
Wnioskodawca powinien do wniosku dołączyć oświadczenie, że potencjalny uczestnik szkolenia spełnia warunki dostępu do priorytetu bez szczegółowych informacji mogących zostać uznane za dane wrażliwe np. powody pozostawania bez pracy.
Priorytet adresowany jest także  do osób, które mają na utrzymaniu rodziny 3+ bądź są członkami takich rodzin, ma na celu zachęcić te osoby do inwestowania we własne umiejętności i kompetencje, a przez to dać im szanse na utrzymanie miejsca pracy.
Z dofinansowania w ramach priorytetu mogą skorzystać członkowie rodzin wielodzietnych, którzy na dzień złożenia wniosku posiadają Kartę Dużej Rodziny bądź spełniają warunki je posiadania. Należy pamiętać, że dotyczy to zarówno rodziców i ich małżonków jak i pracujących dzieci pozostających z nimi w jednym gospodarstwie domowym.
Prawo do posiadania Karty Dużej Rodziny przysługuje wszystkim rodzicom oraz małżonkom rodziców, którzy mają lub mieli na utrzymaniu łącznie co najmniej troje dzieci. Przez Rodzica rozumie się także rodzica zastępczego lub osobę prowadzącą rodzinnym dom dziecka.
Prawo do Karty Dużej Rodziny przysługuje także dzieciom:
  • w wieku do 18. roku życia,
  • w wieku do 25. roku życia – w przypadku dzieci uczących się w szkole lub w szkole wyższej,
  • bez ograniczeń wiekowych w przypadku dzieci legitymujących się orzeczeniem o umiarkowanym lub znacznym stopniu niepełnosprawności,
ale tylko w przypadku, gdy w chwili składania wniosku w rodzinie jest co najmniej troje dzieci spełniających powyższe warunki.
Prawo do posiadania Karty przysługuje członkowi rodziny wielodzietnej, który jest:
  1. osobą posiadającą obywatelstwo polskie, mającą miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej;
  2. cudzoziemcem mającym miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej na podstawie zezwolenia na pobyt stały, zezwolenia na pobyt rezydenta długoterminowego Unii Europejskiej, zezwolenia na pobyt czasowy udzielony w związku okolicznością, o której mowa w art. 159 ust. 1 oraz art..186 ust. 1 pkt. 3 ustawy z dnia 12 grudnia 2013 o cudzoziemcach, lub w związku z uzyskaniem w Rzeczypospolitej Polskiej Statusu uchodźcy lub ochrony uzupełniającej, jeżeli zamieszkuje z członkami rodziny na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej;
  3. mającym miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej obywatelem państwa członkowskiego Unii Europejskiej, państwa członkowskiego Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA) – strony umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym lub Konfederacji Szwajcarskiej oraz członkom jego rodziny w rozumieniu art. 2 pkt. 4 ustawy z dnia 14 lipca 2006 ro o wjeździe na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej , pobycie oraz wyjeździe z tego terytorium obywateli państw członkowskich Unii Europejskiej i członków ich rodzin, posiadającym prawo pobytu lub prawo stałego pobytu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
Ad. Priorytet 4) Składając stosowny wniosek o dofinansowanie ponoszenia kompetencji cyfrowych Wnioskodawca w uzasadnieniu powinien wykazać, ze posiadanie konkretnych umiejętności cyfrowych, które objęte są tematyką wnioskowanego szkolenia , jest powiązane z pracą wykonywaną przez osobę kierowaną na szkolenie.
W przypadku niniejszego priorytetu należy pamiętać, że w obszarze kompetencji cyfrowych granica pomiędzy szkoleniami zawodowymi a tzw. Miękkimi nie jest jednoznaczna. Kompetencje cyfrowe obejmują również zagadnienia związane z komunikowaniem się , umiejętności korzystania z mediów, umiejętności wyszukiwania i korzystania z różnego typu danych w formie elektronicznej czy cyberbezpieczeństwem.
Ad. Priorytet 5) Niniejszy priorytet wynika z trwającej obecnie transformacji branży motoryzacyjnej w kierunku napędów niskoemisyjnych i zeroemisyjnych oraz wzrostu wykorzystania paliw alternatywnych. Powoduje to zmniejszenie produkcji tradycyjnych silników spalinowych i ich części, przy czym przyczynia się do zwiększenia produkcji akumulatorów montowanych w pojazdach elektrycznych oraz komponentów elektronicznych wykorzystywanych w tych pojazdach.  W przypadku serwisów  obsługujących i naprawiających pojazdy spalinowe pojawia się potrzeba ponoszenia umiejętności w zakresie budowy zeroemisyjnych i niskoemisyjnych układów napędowych oraz diagnozowaniu i naprawy ich usterek.
Wsparcie w ramach priorytetu mogą otrzymać pracodawcy i pracownicy zatrudnieni w formach z szeroko rozumianej branży motoryzacyjnej. O przynależności do ww. branży decydować będzie posiadanie jako przeważającego jednego z poniższych kodów PKD:
29.10. B – Produkcja samochodów osobowych
29.10. C – Produkcja autobusów
29.10.D – Produkcja pojazdów samochodowych przeznaczonych do przewozu towarów
29.10.E – Produkcja pozostałych pojazdów samochodowych, z wyłączeniem motocykli
29.20.Z – Produkcja nazwozi do pojazdów silnikowych, produkcja przyczep i naczep
29.31.Z – Produkcja wyposażenia elektrycznego i elektronicznego do pojazdów silnikowych
29.32.Z – Produkcja pozostałych części i akcesoriów do pojazdów silnikowych, z wyłączeniem motocykli
45.20.Z – Konserwacja i naprawa pojazdów samochodowych, z wyjątkiem motocykli
 
Celem priorytetu jest dofinasowanie specjalistycznych szkoleń technicznych, które pozwolą nabyć nowe kwalifikacje osobom zatrudnionym w branży motoryzacyjnej przy produkcji pojazdów i ich komponentów. Szkolenia te mogą obejmować miedzy innymi obszary dotyczące budowy układów magazynowania energii stosowanych w pojazdach elektrycznych, budowę instalacji elektrycznej pojazdów nisko i zero emisyjnych, technologie napędów wodorowych, uzyskani uprawnień SEP do 1 kv, urządzeń elektronicznych stosowanych w pojazdach zeroemisyjnych. W przypadku serwisów i zakładów naprawczych w ramach priorytetu przewiduje się dofinasowanie m.in. specjalistycznych szkoleń technicznych w zakresie serwisowania i obsługi samochodów elektrycznych dla mechaników obsługujących i naprawiających dotychczas samochody spalinowe, uzyskanie uprawnień SEP do 1 kv, które są niezbędne do wykonywania prac przy wysokonapięciowej instalacji elektrycznej pojazdów.
Ad. Priorytet 6) W ramach niniejszego priorytetu środki KFS będą mogły sfinansować kształcenie ustawiczne osób wyłącznie w wieku powyżej 45 roku życia (zarówno pracodawców jak i pracowników).
Decyduje wiek osoby, która skorzysta z kształcenia ustawicznego, w momencie składania przez pracodawcę wniosku o dofinansowanie w PUP.
Temat szkolenia/kursu nie jest narzucony z góry. W uzasadnieniu należy wykazać potrzebę nabycia umiejętności.
Ad. Priorytet 7) W ramach tego priorytetu mogą być finansowane szkolenia zarówno dla cudzoziemców, jak i polskich pracowników (to samo dotyczy pracodawców), które odpowiadają na specyficzne potrzeby, jakie mają pracownicy cudzoziemscy i pracodawcy ich zatrudniający. Pamiętać należy, że szkolenia dla cudzoziemców mogą być finansowane również w ramach innych priorytetów, o ile spełniają oni kryteria w nich określone.
Wśród specyficznych potrzeb pracowników cudzoziemskich wskazać można w szczególności:
✓ doskonalenie znajomości języka polskiego oraz innych niezbędnych do pracy języków, szczególnie w kontekście słownictwa specyficznego dla danego zawodu / branży;
✓ doskonalenie wiedzy z zakresu specyfiki polskich i unijnych regulacji dotyczących wykonywania określonego zawodu;
✓ ułatwianie rozwijania i uznawania w Polsce kwalifikacji nabytych w innym kraju;
✓ rozwój miękkich kompetencji, w tym komunikacyjnych, uwzględniających konieczność dostosowania się do kultury organizacyjnej polskich przedsiębiorstw i innych podmiotów, zatrudniających cudzoziemców.
Należy pamiętać, że powyższa lista nie jest katalogiem zamkniętym i każdy pracodawca może określić własną listę potrzeb.
Ze szkoleń w ramach tego priorytetu mogą korzystać również pracodawcy i pracownicy z polskim obywatelstwem o ile wykażą w uzasadnieniu wniosku, że szkolenie to ułatwi czy też umożliwi im pracę z zatrudnionymi bądź planowanymi do zatrudnienia w przyszłości cudzoziemcami.
Ad. Priorytet 8) W ramach tego priorytetu w szczególności wspierane powinny być szkolenia i kursy, które są dedykowane dla danej branży i dotyczą analizowania sytuacji finansowej, pozwalają na poznanie w praktyce narzędzi do controllingu i monitorowania kondycji danego przedsiębiorstwa, podczas których omówione zostaną przypadki odstępstw od przyjętych norm w zakresie prawidłowego zarządzania finansami, nakładami na inwestycje czy marketing a także uczące pozyskiwania dodatkowych preferencyjnych źródeł finansowania lub restrukturyzacji zadłużenia.
W ramach tego priorytetu mogą być finansowane szkolenia przede wszystkim dla właścicieli firm, kadry zarządzającej, menadżerów oraz pracowników realizujących zadania w obszarze zarządzanie i finansów.
Przykładowe tematy szkoleniowe (moduły) programów szkoleniowych z zakresu zarządzania finansami i zapobiegania sytuacjom kryzysowym w przedsiębiorstwach:
1. Zarządzanie finansami:
  • Analiza finansowa i interpretacja sprawozdań finansowych.
  • Planowanie budżetu i kontrola kosztów.
  • Skuteczne zarządzanie płynnością finansową.
2. Zapobieganie sytuacjom kryzysowym:
  • Wczesne wykrywanie sygnałów ostrzegawczych.
  • Ocena ryzyka i strategie jego minimalizacji.
  • Planowanie awaryjne i scenariusze kryzysowe.
3. Komunikacja w sytuacjach kryzysowych:
  • Skuteczna komunikacja z interesariuszami w trudnych sytuacjach.
  • Zarządzanie wizerunkiem firmy podczas kryzysu.
4. Doskonalenie umiejętności przywódczych:
  • Rozwijanie umiejętności decyzyjnych w warunkach presji.
  • Motywowanie zespołu w trudnych czasach.
5. Technologie wspierające zarządzanie finansami:
  • Wykorzystanie nowoczesnych narzędzi i systemów do analizy danych finansowych.
  • Automatyzacja procesów księgowych i raportowania.
 
Wnioskodawca, który chce spełnić wymagania niniejszego priorytetu powinien wykazać powiązanie zakresu obowiązków pracownika z wnioskowanym szkoleniem.
Składając stosowny wniosek o dofinansowanie w ramach przedmiotowego priorytetu wnioskodawca w uzasadnieniu powinien wykazać, że posiadanie konkretnych umiejętności, wiedzy, które objęte są tematyką wnioskowanego szkolenia, jest powiązane z pracą wykonywaną przez osobę kierowaną na szkolenie.
 
Środki KFS przeznaczone są na finansowanie działań obejmujących kształcenie ustawiczne pracowników i pracodawcy, na które składają się:
  • kursy i studia podyplomowe realizowane z inicjatywy pracodawcy lub za jego zgodą,
  • egzaminy umożliwiające uzyskanie dokumentów potwierdzających nabycie umiejętności, kwalifikacji lub uprawnień zawodowych,
  • badania lekarskie i psychologiczne wymagane do podjęcia kształcenia lub pracy zawodowej po ukończonym kształceniu,
  • ubezpieczenie od następstw nieszczęśliwych wypadków w związku z podjętym kształceniem;
  • określenie potrzeb pracodawcy w zakresie kształcenia ustawicznego w związku z ubieganiem się o sfinansowanie tego kształcenia ze środków KFS.
 
Przy rozpatrywaniu wniosku starosta uwzględnia:
1)  zgodność dofinansowywanych działań z ustalonymi priorytetami wydatkowania   środków    KFS na dany rok;
2) zgodność kompetencji nabywanych przez uczestników kształcenia ustawicznego z potrzebami lokalnego rynku pracy;
3) koszty usługi kształcenia ustawicznego wskazanej do sfinansowania ze środków KFS w porównaniu z kosztami podobnych usług dostępnych na rynku;
4) posiadanie przez realizatora usługi kształcenia ustawicznego finansowanej ze środków KFS certyfikatów jakości oferowanych usług kształcenia ustawicznego;
5) w przypadku kursów – posiadanie przez realizatora usługi kształcenia ustawicznego dokumentu, na podstawie którego prowadzi on pozaszkolne formy kształcenia ustawicznego;
6) plany dotyczące dalszego zatrudnienia osób, które będą objęte kształceniem  ustawicznym finansowanym ze środków KFS;
7) możliwość sfinansowania ze środków KFS działań określonych we wniosku, z uwzględnieniem limitów, o których mowa w art. 109 ust. 2k i 2m ustawy.

 
 
UWAGA!
 
W ramach środków z KFS może być sfinansowane kształcenie ustawiczne, które rozpocznie się dopiero po podpisaniu umowy z PUP o finansowaniu kształcenia ze środków KFS  w 2024 roku. Termin rozpoczęcia szkoleń w ramach wnioskowanych środków  - 30 dni od zakończenia naboru wniosków.

Dopuszcza się negocjacje pomiędzy Dyrektorem PUP, który działa z upoważnienia Starosty, a pracodawcą treści wniosku w celu ustalenia ceny usługi kształcenia ustawicznego, liczby osób objętych kształceniem ustawicznym, realizatora usługi, programu kształcenia lub zakresu egzaminu, z uwzględnieniem zasady zapewnienia najwyższej jakości usługi oraz zachowania racjonalnego wydatkowania środków publicznych.
 
Starosta może sfinansować koszty kształcenia w wysokości 80% tych kosztów, nie więcej jednak niż 300% przeciętnego wynagrodzenia w danym roku na jednego uczestnika, a w przypadku mikroprzedsiębiorstw (pracodawców zatrudniających mniej niż 10 pracowników, a roczny obrót lub całkowity bilans roczny nie przekracza 2 mln EURO) w wysokości 100%, nie więcej jednak niż 300% przeciętnego wynagrodzenia w danym roku na jednego uczestnika.
 
 
Szczegółowe informacje dostępne są na stronie internetowej www.pup.tuchola.pl
oraz w tut. Urzędzie pok. 204, II piętro lub pod numerem telefonu 52 55 90 805, 661 021 511
                                                                                                
 
Załączniki:
  1. Wniosek o dofinansowanie kosztów kształcenia ustawicznego pracowników i pracodawcy wraz z załącznikami.
 
 
 
 
 
 

Załączniki

Wniosek o refundację kosztów szkolenia z Krajowego Funduszu Szkoleniowego
Wniosek o refundację kosztów szkolenia z Krajowego Funduszu Szkoleniowego.docx 71 KB
Załącznik A-Oświadczenie Pracodawcy o spełnianiu Priorytetu nr 3
Załącznik A-Oświadczenie Pracodawcy o spełnianiu Priorytetu nr 3.doc 126 KB
Załącznik nr 3 harmonogram szkolenia
Załącznik nr 3 harmonogram szkolenia.docx 15 KB
Barometr zawodów 2024
Barometr zawodów 2024.pdf 106 KB
Karta oceny wniosku
Karta oceny wniosku.docx 24 KB
Formularz informcji przzedstawionych przy ubieganiu się o pomoc de minimis
Formularz informcji przzedstawionych przy ubieganiu się o pomoc de minimis.xlsx 76 KB

Informacje o publikacji dokumentu